domingo, 29 de junio de 2014

LA BANDERA I L'ESCUT DEL TIBET


La bandera nacional tibetana va ser dissenyada sota les instruccions del XIII Dalai Lama i recull trets històrics, geogràfics i religiosos del país.
Malgrat haver estat autoritzada durant els primers anys de la invasió  xinesa del Tibet, posteriorment va ser prohibida pel govern de Pequín i en l’actualitat, la seva possessió o exhibició està penada per la llei.

L’ensenya tibetana actualment segueix sent la bandera del govern tibetà a l’exili i conté una simbologia molt interessant. Està formada per vuit elements bàsics:
 
1- Un triangle blanc representant els cims nevats del País de les Neus.

2- Sis raigs de llum vermells sobre un cel blau, que representen les sis tribus originals del Tibet.
3- El sol que irradia llibertat, felicitat i prosperitat.
4- Els dos lleons de les neus, animals mitològics que ja servien d’estendard als exèrcits dels primers emperadors del Tibet i que simbolitzen el poder combinat del govern secular i religiós del país.
5- Les tres joies que reverencien els lleons amb la seva extremitat esquerra simbolitzen el Buda històric, la doctrina o dharma i la comunitat de creients o sangha.
6- La doble joia que sostenen els lleons amb l’extemitat dreta simbolitza l’observància per part del poble del Tibet dels seus principis morals.
7- El color groc que envolta la bandera simbolitza les ensenyances de Buda que, com el pur i refinat or, resplandeixen en totes direccions sense límits temporals.
8- El costat de la bandera sense el rastell groc representa l’obertura del Tibet a altres creencies religioses.
 
 
L'Escut nacional del Tibet és un símbol del Govern Tibetà a l'exili. Combina diversos elements de la bandera del Tibet i conté diversos símbols budistes.
Els seus elements primaris són el sol i la lluna sobre l'Himàlaia que representen a la nació del Tibet, coneguda com la Terra Envoltada per Muntanyes Nevades.
A la base de les muntanyes hi ha un parell de lleons de les neus. Els dos lleons subjecten la roda del dharma, representativa del noble camí óctuple per assolir la il·luminació, i que bàsicament consisteix a actuar, pensar i parlar de forma correcta.